Funderingar....

Läste hos Atomflickan om hennes "jeansinventering".
Kollade i min egen garderob och räknade till 14 par jeans!
Av dessa 14 passar just nu ca 4 par. 4 st!!!!!!
AAAHHHHHH!
Jag vill kunna ha mina egna kläder, jag vill vara smalare, jag vill, jag vill, jag vill.......

Men hur?
Jag kan inte!
Började ju bra med viktklubben men sen efter någon vecka så skiter det sig. Jag ger som upp och trycker nästan i mig mer än innan. Å det finns alltid bra ursäkter, kalas, fester, fjällresor osv.....
Nånstans långt inne så vet jag ju att det alltid kommer finnas ursäkter, det är jag som måste stå emot och säga nej tack. Och inte "unna" mig själv nåt. Fasen jag unnar ju mig nåt varenda dag så då kan det ju knappast vara att unna sig.

Jag skulle verkligen behöva hjälp. För för mig är detta ett stort problem.
Jag är ofta jätteledsen och gråter och Markus får trösta. Men jag kan ju inte tro på det han säger.
Jag är inte finast i hela världen och jag är inte snygg. Det visar ju spegeln mig varje dag att jag inte är.
Å jag har en sån stark längtan inom mig att få ha en normal kropp. En kropp som passar i de kläder som finns och där dom sitter normalt i "normala" storlekar. Tänk vilken känsla att bara ta med sig ett plagg in i provrummet och så sitter det bra!! Tänk att kunna köpa ett par jeans i strl 30.
Eller visa armarna i ett linne. Eller trivas någorlunda i bikini. Inte behöva skämmas när man går genom ett rum fullt med folk, som jag tror tänker: Kolla på den feta röven, att hon inte gör nåt åt sin övervikt.
 
Den dagen jag får uppleva detta kommer jag vara riktigt glad!

Å nu fiskar jag verkligen inte efter tillrop som säger att så är det inte utan snarare efter råd, tips och peppning.

För jag vill.....

Kommentarer
Postat av: eremo

jag om någon förstår precis vad du pratar om. det spelar heller ingen roll hur många andra säger hur fin du är (för det är du) för det sitter i din hjärna. det är väl bara att äta rätt o träna som gäller. jag har fått matsedlar av min Hälsocoach. Om du vill kan du få dem. Har för två veckor hittills. Men de är helt uformade efter mig ska du tänka på då. Men du kan ju få tips på vad du ska äta, för oftast behöver man ju inspiration. vill du så mailar jag dem, eller drar över msn. [email protected]. vi får peppa varandra. jag har som sagt kört i fyra veckor nu, 2 veckor på egen hand o 2 veckor efter matsedlarna. det är riktigt kul, men jag gör inget annat än äter o lagar mat...hihihihi

Postat av: Marajja

Tack vännen! De svåra är som sagt inte maten, jag vet ganska bra vad och hur man ska äta, det svåra är att hålla det! Men du har rätt det blir mycket lagande av mat och det är när man inte orkar det och pengarna tryter som det skiter sig också. Är ju fortfarande med i viktklubben så recept får jag därifrån men tack så otroligt mycket iaf! Men peppa varandra tycker jag verkligen vi kan göra!!!
Har dina matsedlar fungerat förresten? (vikt/form mässigt)Kram!

2006-04-07 @ 08:24:42
Postat av: Niffe

Men snälla du, varför, VARFÖR är detta så viktigt för dig? Är det mer viktigt hur du uppfattas av andra än hur du mår själv? Och normal, vem avgör och bestämmer vem som är normal? Tänker du så om andra människor, "Kolla, varför bantar inte hon/han?"
Nej, ok, jag vet att du inte gör det, men varför tar du för givet att alla andra gör det?
Du måste förstå att det är fruktansvärt tärande i en relation där den ene är jättemissnöjd med sig själv och inte litar på att den andre tycker att man är jättefin. Till slut tröttnar man och ger upp. Tänk om det är så att det "normala" som du kallar det (tack, för då är jag verkligen helt abnorm som människa) inte alls är normalt? Tänk om JAG bestämmer att normal, det är inte alls att köpa jeans i stl. 30 (har också haft det en gång) utan att skita i storleken och köpa det man tycker är snyggt? Skulle du lyssna på det örat? Nej, det tror jag inte. Varför varför varför är allting så fixerat vid en jävla tvättlapp med två siffror på???
Jag tror inte alls att du kommer att vara helt lycklig och tillfreds med livet bara för att du kan köpa jeans i stl 30.
Utan den dan du accepterar att du ser ut som du gör och är nöjd med det, DÅ kan du känna dig nöjd.
Tänk på allt fantastiskt som kroppen ändå kan!
Du är inte lam och sitter i rullstol, kvinnokroppen klarar (i de flesta fall) av att tillverka och bära ett foster i nio månader och sen föda fram det, dina armar kan kramas, du dör inte av en förkylning eftersom kroppen fixar att ta bort den själv, du är inte fattig på nåt sätt.
Livet består liksom av lite mer än en bred röv, om du förstår.
Du får inte hålla på och haka upp dig så här.
Du ser ut som du gör. Punkt.

Sen om du vill träna till dig, fixa lite muskler, kondition osv, visst, fine.
MEN du ska definitivt INTE försköka gå ner i vikt bara av den orsaken att du tror att du inte duger inför andra.
För det är precis det du signalerar, även om du inte tycker det själv.

2006-04-07 @ 08:57:54
URL: http://niffes.blogg.se
Postat av: Niffe

Och NEJ det hjälper inte att äta och träna rätt, för det hjälper tyvärr inte din självbild.
Det sitter i hjärnan som sagt.
Säg att du skulle gå ner tio kilo på kort tid och den breda (i ditt tycke) röven skulle i ett trollslag vara jämförbar med Teri Hatchers, så skulle du ändå inte vara nöjd, då skulle du hitta nåt annat som var fel. Nu menar jag inte att du är en negativ person på det sättet, utan jag menar att det du behöver är att gå och prata med nån mer än att lära dig äta och träna rätt, för det kan du redan.

Ni har så fel bägge två, förlåt men jag tycker det.
Gumman, du måste sluta med det här.
Du har faktiskt också rätt att må bra.
Varje dag.

2006-04-07 @ 09:24:15
URL: http://niffes.blogg.se
Postat av: eremo

matsedlarna fungerar kanon på så sätt att jag mår mycket bättre o känner mig betydligt gladare o piggare. du kanske inte ska tänka så mycket på vikten, utan lev o må bra. om det blir en fixidé så blir det ju skitjobbigt med maten.
sköt om dig. kram

2006-04-07 @ 09:24:19
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Marajja

Ja jag förstår att det är tärande för den person man lever med, mår dåligt över det med.
Och jag kommer aldrig acceptera den kropp jag har nu för jag hatar den. Varför det är så viktigt är för att jag verkligen tycker att det är fint att vara "normal" eller mittemellan kanske jag ska säga. Vill absolut inte vara för smal utan sund vältränad, stark och pigg. Motsatsen till nu. Å som du säger så handlar ju detta bara om mig, ingen annan. Det är möjligt att jag inte blir lyckligare av att bli smalare men då slipper jag ju gråta över den biten iaf. Och jag vill inte se ut som jag gör. Punkt.
Inte när jag vet att det GÅR att förändra. Och att jag för ett år sedan vägde 10 kg mindre och trivdes väldigt bra med det. Å det handlar inte om att jag inte duger för andra, det handlar om att jag inte duger för mig själv, för andra duger jag ju uppenbarligen. Men vi har alla våra nojor......

Du har så rätt Eremo, jag vet ju också att man automatiskt känner sig smalare och piggare bara man tränar och äter rätt, även fast det kanske inet hänt nåt på vågen.! Kram och detsamma!

2006-04-07 @ 09:45:03
Postat av: Charlotta

Åh, vad jag känner igen mej. Jag vill också kunna ha mina gamla jeans. Jag har flera par som jag gick i förut som bara ligger och hånglor i garderoben. Och jag bestämmer mej för att banta. Nu SKA jag verkligen, men sen blir det helg och ska jag verkligen inte få äta något gott? Och så blir det påsk och jag blir nästan deprimerad för att jag inte får äta hämningslöst. Ofta slutar det med att jag går upp istället för ned. Kanske kan vi peppa varandra lite för vi verkar ju ha lite av samma problem?
Kram

2006-04-07 @ 09:48:07
URL: http://www.charlottatyckeratt.blogspot.com
Postat av: Marajja

Niffe: Å det är väl inte fel att vilja vara sund? Det största hotet mot vår hälsa idag är övervikt. Det leder både till hjärt-kärl sjukdomar och kan även medverka till Ångest/depression osv. plus diabetes typ 2.
Å min vikt ligger inom gränserna för övervikt.

2006-04-07 @ 10:01:55
Postat av: Marajja

Charlotta: Jag är exakt som du! =)
Vi tycker för mycket om mat helt enkelt!
Kan man inte skapa nån typ av forum där man kan peppa varandra??

2006-04-07 @ 10:24:35
Postat av: Niffe

Igen, Maria, vad är normalt?
Det fick jag inget svar på.

Det är väl klart jag vet att övervikt inte är hälsosamt, men att du skulle vara överviktig så att det skulle var farligt för din hälsa går jag inte med på.
Du hör ju själv; "jag HATAR min kropp, kommer ALDRIG att acceptera den"
Vad är det för inställning?? Är det sunt?
Vad jag vill att du ska ändra på är inställningen till dig själv för den är heeelt osund. Inte heller bra!
Jag är inte ute efter att du ska sagga ner dig och vara nöjd med det liksom.

Du tycker det är fint att vara "normal".
Förstår du hur det låter i mina öron?
Du har liksom satt standarden både för dig själv och andra med den meningen.

Visst, det är fint att vara smal och vältränad, men det betyder inte per automatik att om man inte ser ut så är man onormal.
Det är precis så det låter i mina öron.

Det här är ingen noja, du tar det på alldeles för stort allvar än vad som är nödvändigt.

Ser ju på inläggen här att du får massor med "styrke-kramar" men vad gör dom för nytta för dig?
Inget mer än att du kan fortsätta vara bekväm i din inställning där du "hatar din kropp".
Du behöver självförtroende-boost, inte "stackars-dig-jag-vet-precis-hur-det-är".

Men du VILL ju inte höra på det örat.
Du vill fortsätta tycka att din kropp är "ful" och att det är svårt att göra nånting åt det.
Hur mycket jag eller Markus eller nån annan bedyrar för dig hur fin, bra, smart och vacker du är så LYSSNAR du inte. Du har liksom snöat fast.
Det är DÄR problemet ligger.

Av detta drar jag slutsatsen (återigen) att jag själv är en "onormal" människa.
Vore jag besatt av detta skulle jag gå hem och sätta mig i soffan och gråta och vara ledsen över att nån tyckte så om mig. Skulle det kännas bra?

2006-04-07 @ 10:59:08
URL: http://niffes.blogg.se
Postat av: Niffe

En till grej bara, förstår att du mår dåligt över att du är missnöjd och att det påverkar Markus.
Men ni har BÄGGE TVÅ ett ansvar i förhållandet och just i det här fallet kan inte Markus ensam bära att du mår dåligt över dig själv, du måste ta tag i det själv. Alltså du kan inte bara fortsätta med det här och försvara det med "men jag mår ju faktiskt dåligt över det".
Ta tag i det, det förtjänar han faktiskt. (Och du med)

Nu låter det som om jag är värsta relationsexperten, och det är jag ju inte, men jag är några år äldre än dig och har varit med ett tag.
Jag har halkat i samma fällor som du och det är inte roligt, jag veeeet.
Men det finns hopp!
Man kan ändra sig!
Jag lovar!

2006-04-07 @ 11:28:15
URL: http://niffes.blogg.se
Postat av: Marajja

Jag kommer ALDRIG acceptera den så som den är NU, varför ska jag det? Tror det vore mycket mycket farligt för då skulle jag snabbt öka mycket mycket mer eftersom jag lägger på mig bara jag tittar på mat. Normal svarade jag med att det är mittemellan rund och smal, stark sund, pigg glad! Orkar röra sig, kanske jogga några km, orkar motionera, vara pigg, sköta livet i övrigt utan att vara supertrött hela tiden. Det vill jag uppnå. Tycker du att det känns bra att vara trött hela tiden och inte orka ta tag i saker hemma eller ta en promenad när man kommer hem?
Det enda det beror på är ju felaktig kost/motion/sömn.
Tycker inte att din självförtroende-boost funkar heller, den gör mig bara mer bestämd i min åsikt. Man kan vara superfin när man är stor också och trivs med sig själv. Men det gör inte jag därför blir det inte bra.
Visst gå hem och gråt om det är det du vill men du vet ju vad jag menar och att det inte är något påhopp mot dig. Det här är ju min blogg och jag måste få uttryck min åsikt och berätta om mina känslor. Självklart förstår jag att det upprör. Jag vet själv hur det känns när pinnar klagar på att de är för tjocka men det har jag slutat bry mig om för länge sedan. Det har inte med mig och göra, det är deras problem. I slutändan handlar ju problemet om att jag gärna skulle vilja kunna använda de alldeles för många plaggen som hänger i min garderob och som jag just nu inte kommer i.
Sen ville jag bara ha tips, inga kommentarer om att jag inte är för tjock osv, det gjorde jag ju klart. Skrev inte detta inlägg för att få någon att tycka synd om mig utan för att få styrka att kunna göra något åt problemet, eftersom min övervikt visst kan påverka min hälsa, om inte annat just för att den sänker mitt självförtroende. Och nu orkar jag inte tjafsa mer, jag vet vad du tycker och inget du säger kommer få mig att ändra på min åsikt och mina tankar. Tyvärr! Självklart vore jag glad om jag hade ditt självförtroende och kunde tycka om mig själv men dels har jag inte det och sen så vill jag inte tycka om mig själv så som jag ser ut nu. Precis som du inte vill ändra på dina "tankeproblem" när jag försöker övertyga dig!
Vi är så lika, så lika.....

2006-04-07 @ 11:33:42
Postat av: Marajja

Ja sen så skeppar jag inte över mina problem på Markus, då har jag uttryckt mig otydligt. Det är jag som bär mina problem, han har sina egna.
Och ta tag i det är ju precis vad jag försöker göra! =)

2006-04-07 @ 11:37:54
Postat av: Niffe

Oj då, det där sved.
Sluta då att GNÄLLA över dig själv om du inte tänker göra nånting åt det.

Och det där var faktiskt jävligt sagt, "gå hem och grina" . Du får alltså säga precis vad du vill, och hur det uppfattas av andra människor skiter du i?
Medan vi (jag) inte har rätt att kommentera dina åsikter?

Och det är klart att mina åsikter eller självfötroendeboost inte biter på dig, för du är inte mottaglig för dom.

Vad lättsamt att inget nån säger till dig kan få dig att ändra på dig.
Då behöver du ju inte ändra nånting, utan kan legitimt fortsätta gnälla.

Vad är det som liksom ska hjälpa då?

Du säger ju själv att inget hjälper, varken viktklubb, sk."peppning", det skiter sig efter några veckor ändå. Jag förstår liksom inte vilken mirakelkur som ska få dig att må bättre?

Dessutom är man två i ett förhållande, att du mår dåligt påverkar den andre också. Oavsett om det är "ditt" problem eller "hans". Du behöver liksom inte "skeppa över" nåt, det går automatiskt.

Du kan tjafsa mot mig hur mycket du vill, men i det här fallet ger jag mig inte. Gammal är äldst.

Nu blev jag faktiskt ledsen på riktigt.

2006-04-07 @ 12:02:21
URL: http://niffes.blogg.se
Postat av: Marajja

Hahaha! Sved? Närå, tycker det är rätt underhållande. Nu beter vi oss båda som fjortånåringar oavsett ålder =) Så de är lika bra att sluta innan vi blir ovänner på riktigt, den enda som bara vill missförstå är ju du. Sjävklart får inte jag säga vad som helst men jag blir lite irriterad och less och du bad nästan om det svaret. Läser du ens mina inlägg innan du svarar? Skrev ju att folk får tycka precis vad dom vill så självklart får du ha vilka åsikter du vill. Och återigen jag försöker ju ta tag i problemet.
Å blir du ledsen, vilket du skrev att du inte blir, så ber jag om ursäkt! Men att gammal är äldst betyder det att gammal vet bäst i alla situationer?
Du är ju inte jag även om vi är lika. =)

2006-04-07 @ 12:10:13
Postat av: Susanne

F´låt, för nu tycker du säkert d är rabalder igen.. men jag kan inte hålla mig.. Shit.. du är ju så jäkla SNYGG tycker jag!!!

2006-11-19 @ 20:51:00
URL: http://bruksvavva.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback