Check

Här är en lista som jag hittat hos Linda K som hittat den i DV Mode:

Här är filmerna varje fashionista bör ha i dvd-hyllan (eller åtminstone ha sett):

  1. The talanted Mr Ripley (1999) En lektion i amerikanskt överklassmode, samma marina nostalgimode som återkommer varannan sommar - senast i år.

  2. Love story (1970) Personifierar det amerikanska bohemchica sjuttiotalet i långa halsdukar, mockapälsar, rutiga kjolar och stickade tröjor.
  3. Till sista andetaget (1960) T-shirtar med tryck till cigarettbyxor och nätta loafers.
  4. Ung rebell (1955) Då tjejer såg ut som småtanter, i femtiotalstypiskt klockade kjolar, kortärmade blusar och pumps.
  5. Do the right thing (1989) Starka färger, låga byxgrenar, lager på lager-kedjor kring halsen. Hiphop med andra ord.
  6. Flashdance (1983) Avklippta sweatshirts, ärm- och benvärmare, stickat och sköna träningsplagg i lager på lager.
  7. Annie Hall (1977) Androgyn boho chic-look i herrhatt, väst, vida byxor och breda slipsar.
  8. Bonnie & Clyde (1967) Dubbelknäppta kostymer, midikjolar och baskrar. Depressionsmode.
  9. Dagfjärillen (1967) Pryda blanka blusar och damiga pennkjolar.
  10. Breakfast at Tiffany´s (1961) Givenchys slanka satinblåsa matchad med högvolym, enorma juveler och cigg i jättelångt munstycke.
  11. Blow-up (1966) Grafisk sextiotalsfuturism.
  12. Fåglarna (1963) Färgkoordinerade strikta dräkter, svarta fodral med korpar som accessoarer.

   13.   Morocco (1930) Kvinnlig cross-dressing. Slips, smoking, skorstenshatt och cigg.

Konstaterade när jag läste denna lista att jag sett en(1) av dessa filmer....
Är helt enkelt oerhört dåligt bildad inom film! Skäms på mig!

Så nu har jag börjat göra en insats, beställde "Love Story" och "The talented Mr Ripley" idag!
Sen vill jag verkligen se "Ung Rebell" och "Breakfast at Tiffany´s"!


Kommentarer
Postat av: SoP

Hm, har sett fyra av de där-nej fem var det.. o har inte nån av dem-Breakfast at Tiffanys såg jag Äntligen för nåt år sen efter att ha hört om den "hela livet"- den var helt annorlunda mot vad jag föreställt mig- men ok på sitt vis. Men så är jag ingen fashionista heller- men Lite cineast.

Postat av: Marajja

Jag är inte heller nån fashionista men det känns som att många av dessa filmer är klassiker som man borde ha sett....
Ska bil spännande att se BaT för jag har hört så myclet bra om den!

2006-08-28 @ 08:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback