Ja just de.

Då var man utan jobb då.

Här har jag jobbat i 4 år. Försäkringsbolaget Aktsam.
Har funnits i mer än 15 år och startade här en gång i tiden. För några år sedan blev vi uppköpta av Trygg Hansa som sedan slogs ihop med danska Codan och det var väl då det började. Nedskärningarna, sparandet.

78 personer blir utan jobb, eller ja vi får ju flytta med, verksamheten läggs ner här och flyttas till Malmö, Växjö och Stockholm. Men det finns ju en anledning till att vi bor här; vi trivs här. Varför måste allt urbaniseras?

78 personer i en by där det bor ca 1100 i en kommun där det bor ca 6000. Det är ganska många. 7 lediga jobb finns det i hela kommunen just nu. Va bra då att vi ska få hjälp med att söka nya jobb. Hmpf!

För mig känns det väl rätt OK. Jag är mammaledig och nånstans har väl ändå de där tankarna på att göra något annat funnits. Men de som är lite äldre då, min mamma tex, som bytte jobb efter 30 år? Å de som båda två vuxna i familjen jobbar där. Hur går det för dom. Hur går det för byn? Det ÄR en katastrof.
Självklart förstår jag att koncernledningen bara gör sitt jobb, att se till att koncernen går så bra som möjligt.
Men ändå.

Vad gör man nu då?

Kommentarer
Postat av: Laura

Nej, vilken smäll! Usch, för stora företag som bara flänger in och ställer saker på huvudet. Skönt att du iaf inte är alltför nere utan kan se nåt positivt ur det, att hitta nåt nytt. Men känner för dom som kanske inte längre är i den åldern där man är attrativ på arbetsmarknaden och då det blir svårt med nytt jobb. Hoppas det löser sig så bra som möjligt iaf. Kram kram.

Postat av: maribah

Blev alldeles stum när jag hörde det igår.... Vilket jädra skitbesked!

2007-08-23 @ 08:22:14
Postat av: Agneta

Det var riktigt tråkigt att höra! Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig, på ett eller annat sätt gör det alltid det. Kram

2007-08-23 @ 09:52:41
URL: http://atomflickan.webblogg.se
Postat av: Maria

Laura: Mm....Tack och kram!
Maribah: MMM, vi mä. Eller innan mötet så förstog man ju va det var men ändå.....
Agneta: Ja, det gör ju allid det. Vid 26 års ålder så börjar man ju lära sig det! Kram!

2007-08-26 @ 22:09:02
URL: http://www.marajja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback