Ångest.

Denna förhatliga känsla. Eller är det ett tillstånd?

Länge sen sist men inatt var den där iaf. I o f inte oväntat, har vaknat de senaste nätterna och känt mig nere och orolig.
Vaknade svettig och med bultande hjärta.
Snabb scanning, vad oroar jag mig för, vad framkallar denna känsla???

Snabbt svar.

Två saker:

1. Huset. Kommer det bli klart nån gång, när, hur, hur kommer det gå ekonomiskt. Och mest frustrerande av allt, jag kan inte göra ett skit just nu för att få det att gå framåt. Tydligen nåt jag undermedvetet är jäkligt stressad över men som jag mest märker på nätterna, då får jag nästan panik över att det aldrig blir klart!

2. Barnet. Å det är nog inte ett dugg konstigt. Det är ju nåt stort och nåt jag inte alls vet nåt om som kommer ske. Hur kommer det gå, hur mycket kommer M vara borta, hur kommer det gå ekonomiskt. Hur kommer jag må? Osv osv. Inte heller nåt jag tänker så mycket på på dagarna men på nätterna är allt svart och skrämmande.
Och förmodligen spelar hormonerna en stor roll just nu.
Står t o m i böckerna att man kan ha svårt att sova nu, drömma mycket och oroligt och oroa sig mycket.

Det som är skönt är att jag nu känner min kropp så väl och vet hur den funkar så lugnet infinner sig ganska fort.
Allt kommer ordna sig, det är inget jag kan påverka (och det är väl det som är lite jobbigt också för mig, kontrollmänniskan) och jag måste ju leva här och nu. Jag har ingen aning om vad som händer sen! Det mesta jag oroat mig för i mitt liv har ju aldrig hänt!

Svårt att somna om dock.
Vet ju också att dessa känslor inte kommer förrän det är för mycket. Så även fast jag tycker att jag tar det lugnt så måste jag ta det ännu lugnare.
Ett snabbt beslut inatt blev därför att jag INTE ska åka på kursen i Östersund som jag skulle på på lördag.
Ska vara hemma istället. Möjligtvis vara på Näset och försöka göra nåt för att stilla frustrationen.

Sen längtar jag efter ljuset och våren.
Är otroligt trött på mörkret nu!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra Maria! Inte hålla på och stressa iväg på kurser, var hemma och dona på Näset istället!

2007-02-15 @ 13:07:53
Postat av: Sis

Det var jag som skrev inlägget ovan

2007-02-15 @ 13:08:44
Postat av: johanna

tänk på att ni iallafall har minst 50 år kvar att leva, så huset hinner nog bli klart, och ekonomin blir inte mycket sämre när man får barn för nu hinner man inte shoppa, sminka sig, laga god mat, köpa inredningsgrejer etc ;) Pengarna läggs bara på hög!!!

2007-02-15 @ 13:49:37
Postat av: Marajja

Johanna: Jamen jag vet, så de är ju så sjukt att jag ändå är stressad över det!!
Men som sagt, det är på nätterna.... De låter bra det, med pengarna alltså! :)

Sis: Mmm, då hinner jag laga mat till kvällen också!

2007-02-15 @ 14:33:54
Postat av: Sis Helena

Och jag kan ställa upp som barnvakt när som helst när det behagar nedkomma, så det behöver du inte oroa dig för!! Och barnkläder kommer jag även att köpa, så det behöver inte bekosta eran ekonomi så mycket... Var till stan ifredags och höll på att handla för flera hundra... Men jag lyckades stoppa mig själv genom att upprepa saker som"Du vet inte om det är en kille eller tjej än", "Det är fortfarande tre månader kvar"... Oj, fan är det bara tre månader kvar?? Kom jag på nu.. shit, får kanske börja köpa prylar då snart ändå...

2007-02-15 @ 16:31:00
Postat av: Marajja

De låter bra det!
De är ju de jag vet, jag har ju en massa folk runt omkring mig som ställer upp!
Inatt har jag sovit supergott!

2007-02-16 @ 08:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback